Platform Talent voor Technologie ziet de vandaag gepresenteerde voorstellen van Curriculum.nu als een positieve stap naar een up to date en toekomstgericht onderwijs. Het is goed om te zien dat in de voorstellen voor het leergebied Mens en Natuur aangegeven wordt dat de rol van techniek en technologie explicieter wordt gemaakt. En dat er meer aandacht komt voor denk- en werkwijzen die eigen zijn aan computational thinking binnen het leergebied Digitale Geletterdheid.
In toekomstgericht onderwijs nemen techniek, technologie en de ‘blik naar buiten en van buiten naar binnen’ een belangrijke plek in. De wereld van nu vraag om een actuele vorm van curriculuminvulling waarbij nadrukkelijk verbinding wordt gemaakt met de maatschappij en de actuele vraagstukken. Daarbij is een geïntegreerde en vakoverstijgende aanpak van essentieel belang. Techniek, technologie en ict moeten niet als losstaande vakken of projecten aangeboden worden. In de beroepen van morgen zijn dit ook geen losstaande elementen. Hier is juist de flexibiliteit en het leer- en aanpassingsvermogen van belang. We zijn blij dat we dit terug zien in de bouwstenen voor het nieuwe curriculum. Het curriculum biedt dan ook voldoende kaders voor innovatief, toekomstgericht en interdisciplinair (bèta)onderwijs.
Om de gewenste onderwijsvernieuwingen succesvol van de grond te krijgen, zijn een open houding en contact met elkaar en de omgeving essentieel. Een goede samenwerking tussen scholen, het bedrijfsleven en het vervolgonderwijs om te werken aan een doorlopende leerlijn van po naar wo is hierbij cruciaal. In de verschillende netwerken waar onderwijsinnovatie centraal staat, vinden scholen en bedrijven al langer elkaar. Het is goed om deze bestaande infrastructuur volop te benutten bij de verdere uitwerking en implementatie van het curriculum.