Nieuws - 2 juli 2020

Vijf mooie initiatieven voor techniekonderwijs op afstand

Basisscholen hebben de afgelopen periode in recordtijd allerlei innovatieve ideeën bedacht om onderwijs op afstand te geven, van een digitaal klaslokaal tot creatieve tech-lessen en instructievideo’s. Daarom vroeg Jet-Net & TechNet in een oproep om de mooiste voorbeelden zodat ze een inspiratie kunnen zijn voor anderen. Er kwamen mooie initiatieven binnen.

De initiatieven werden beoordeeld door initiatiefnemers Annemarie Jorritsma (lid Eerste Kamer der Staten-Generaal en lid raad van toezicht Platform Talent voor Technologie), Anko van Hoepen (vicevoorzitter PO-Raad) en Ineke Dezentjé Hamming-Bluemink (voorzitter/directeur van werkgeversorganisatie FME en lid raad van toezicht Platform Talent voor Technologie). Onderstaande initiatieven ontvingen een feestelijke taart als beloning voor hun inzending.

PIE-bouwpakket

Hoe laat je leerlingen in coronatijd op afstand kennismaken met techniek? PIE-docent Rens Drooger van RGO Middelharnis maakte voor basisscholen in de omgeving bouwpakketten waarmee leerlingen uit groep zeven thuis zelf aan de slag kunnen. Handleiding, video, bouwpakket en bouwen maar! Het pakket bevat naast voorgesneden triplexhouten delen ook een korte handleiding en een QR-code naar een video over de productie van het pakket en de gebruikte technieken. Drooger: “Zo kunnen de leerlingen niet alleen lekker aan de slag, ze ontdekken ook wat PIE (Produceren, Installeren en Energie) allemaal te bieden heeft. Twee vliegen in één klap dus.”

Lees hier het hele verhaal van RGO Middelharnis.

Wekelijkse technieklessen

Bijna elke leerling van de Elisabethschool in Rotterdam krijgt elke week techniekles en dat stopte niet door de uitbraak van het coronavirus. Vakdocent Maja van Rotterdam Vakmanstad die normaal helpt met programmeren en houtbewerking had binnen een week al pakketjes klaar waarmee de leerlingen van alle groepen thuis verder konden. Ook zetten Rotterdam Vakmanstad spoedig wekelijks lessen online. Van zelf klei of lijm maken tot het bouwen van een hovercraft of magneet. Leerkracht en techniekcoördinator Sharmila Van Brummen van de Elisabethschool: “Echt geweldig, we hebben heel veel leuke reacties gehad van kinderen én ouders. Complimenten aan Vakmanstad.”

Lees hier het hele verhaal van de Elisabethschool.

Online Ontdeklab

De elf basisscholen die partner zijn van Ontdeklab Peel en Maas wilden gewoon doorgaan met W&T toen de deuren noodgedwongen moesten sluiten. Nick Fleuren, Coördinator Ontdeklab Peel en Maas, kwam met een creatief idee: hij kocht een pak bij de feestwinkel, haalde een green screen tevoorschijn en nam in eigen keuken vier techniekfilmpjes op voor de leerlingen thuis. In de huid van ‘professor Nikos’ laat Fleuren in de video’s zien hoe je met simpele spullen allerlei leuke, laagdrempelig proefjes kunt doen. Fleuren: “We hebben ontzettend veel leuke reacties gehad van de scholen. Je merkt dat leerkrachten W&T steeds belangrijker beginnen te vinden. Ze zien in dat W&T de kinderen ontzettend veel te bieden heeft en dat het eigenlijk ook helemaal niet zo ingewikkeld hoeft te zijn.”

Lees hier meer over het initiatief van het Ontdeklab.

Digitale schooldag

Dankzij razendsnelle actie en technologie had basisschool De Lisbloem in Lisse binnen de kortste keren een antwoord op de lockdown. Binnen twee dagen was les op afstand al geregeld. “Maandag konden ouders lesmaterialen, laptops en inlogcodes ophalen en dinsdag konden we de meeste groepen al op afstand lesgeven”, zegt intern begeleider en leerkracht Klaske Horsman. “De Lisbloem is behoorlijk digitaal georiënteerd. Elk kind heeft een Chromebook, dus we konden via programma’s als Google Classroom en de online rekenmethode Snappet prima op afstand werken. We gaven in de regel les vanuit het eigen lokaal, waardoor het voor de kinderen ook als een gewone schooldag voelde: ze kregen ‘gewoon’ vijf dagen les. De structuur bleef dus.”

Lees hier het hele verhaal van de Lisbloem.

Statische elektriciteit

Een ballon, een blikje, peper, zout en Microsoft Teams. Meer hadden leerlingen van acht scholen in Rotterdam en Den Haag niet nodig om mee te doen aan de online gastlessen van Siemens Nederland. “We wilden het zo laagdrempelig mogelijk houden”, zegt Maarten Sloot, portfoliomanager digitalisering van Siemens Digital Grid. “Dus ook met spullen waaraan je makkelijk kunt komen en waarmee je toch een wow-effect kunt creëren.” Deze plannen van Siemens Nederland voor technieklessen op de basisschool lagen al klaar toen het coronavirus plots roet in het eten gooide. Met een online variant gaven jonge medewerkers alsnog een bijzondere les over statische elektriciteit aan acht scholen in Rotterdam en Den Haag. “Inmiddels hebben we ook de eerste fysieke les kunnen geven”, zegt Sloot. “Nog leuker, maar de online lessen sterken in de gedachten dat we technieklessen structureel moeten gaan aanbieden aan basisscholen.”

Lees hier het voorbeeld van Siemens.

Deel dit artikel