Ervaring opdoen in een echt bedrijf
We leven in een uitdagende tijd. De praktijk op de werkvloer verandert razendsnel. Hoe zorg je
er dan voor dat onderwijs up-to-date blijft? Samenwerken is het antwoord. Tussen onderwijs en
bedrijfsleven: in een Publiek-Private Samenwerking (PPS) om precies te zijn. Dat is niet altijd makkelijk… Maar wel heel leuk!
Bron: de Werkwijzer
Vier maanden. Zoveel tijd hadden negen mbo-ers van Gilde Opleidingen Venlo voor hun
leeropdracht bij Inther Group. De opdracht kwam voort uit een unieke samenwerking tussen Inther en het Centrum voor Innovatief Vakmanschap Maak- en Smartindustrie. Inther Group is namelijk een
internationaal bedrijf dat innovatieve logistieke automatiseringsoplossingen levert voor magazijnen.
Begin dit jaar presenteerden de studenten hun resultaten. Wat vonden ze ervan om op deze manier
onderwijs te volgen, in een bedrijf?
Lopende band
De studenten kregen twee opdrachten: het bedrijf werkt, als enige in Nederland, met een zogenaamde ‘A-Frame’. Dit is een soort lopende band die warenhuizen kunnen gebruiken voor complexe bestellingen. Het bedrijf vroeg hen om hiervan een demoversie te maken, wat ze kunnen gebruiken bij het geven van voorlichting op scholen, maar ook op beurzen.
De tweede opdracht was om eens goed te kijken naar de zogenaamde ‘ejector’: een robot die drie producten per seconde op de lopende band schiet. Konden ze deze nog efficiënter maken? “Door reductie van het vermogen en het gebruik van minder onderdelen kunnen we een nog efficiënter product realiseren”, licht Koen Gruntjens (Senior R&D Engineer bij Inther Group) toe. “De opdracht voor de studenten was om hiervoor een oplossing te bedenken.
Een kwalitatief beter product
Negen mbo-ers zijn in groepjes aan de slag gegaan en bedachten een concept. Uiteraard moesten ze voldoen aan enkele eisen, wensen, regels en een bepaald budget. “Je probeert het te realiseren met de juiste maten en kleuren. En vaak loop je tegen iets aan wat niet lukt. maar met trial and error kun je ook laten zien wat níet mogelijk is. Ook daar leer je van”, lacht vierdejaars mbo-student Lon meeuwissen. “Op school doorloop je slechts één keer het traject maar hier kun je vaker ontwerpen, produceren en testen”, voegt medestudent Fabian Laemers eraan toe. “Hier krijg je ook de juiste feedback waardoor je een kwalitatief beter en werkend product aflevert. Dat is ook de kracht: je weet dat de klant iets verwacht dat hij kan gebruiken en toepassen. Daar werk je graag aan mee!”.
Geslaagd project
“Vier maanden lang werkten ze iedere woensdag een volle werkdag bij Inther aan hun project”, vertelt docent Gilde Opleidingen paul van de Laar trots. “Daarnaast zijn ze op school in de vrije uren actief geweest om de zaken nog meer te verfijnen. Zo komen we samen tot betere studenten, met de juiste kennis, die kunnen meegroeien in de organisatie.” En de studenten zelf? “We hebben veel geleerd en hebben mogen proeven hoe het in het bedrijfsleven eraan toe gaat. Op school ben je vooral individueel aan de slag, hier werk je in een team aan één product”, aldus Lon. Koen merkt op dat het niet realistisch is dat je een compleet engineeringsproces in vier maanden tijd met slechts één werkdag in de week kunt klaarstomen. “maar het levert absoluut creatieve ideeën, enthousiaste studenten, een
enthousiast bedrijf en wellicht toekomstige medewerkers op. Dit is voor ons allemaal een zeer geslaagd project dat smaakt naar meer!”
Wat vonden de studenten?
Lon vertelt enthousiast hoe fijn het is om aan iets te werken dat tot nut kan zijn voor de onderneming. “We hebben nu te maken met een echt bedrijf en je doet het werk niet voor niets. Daarbij zit je in een professionele setting, anders dan op school.” Fabian vindt het ook prettig om in het bedrijf ervaring op te doen. “Het is een keer wat anders. De
afwisseling is erg fijn.”
Meer weten over publiek- privaat samenwerken? Kijk op www.wijzijnkatapult.nl. Katapult verzamelt alle Nederlandse publiek-private samenwerkingen in een netwerk.
Deel dit artikel